Ford avduker nye E-Tourneo Courier: En helelektrisk romslig og svært praktisk flerbruksbil

Ford økte sitt nyttekjøretøysalg i Europa i 2013 blant annet som
følge av et stort antall nye produkter, og oppnådde den høyeste markedandelen
merket har hatt siden 2007.
Ford solgte i 2013 186.200 nyttekjøretøy i Europa, 11.000 flere
enn året før. Selskapets markedandel økte dermed fra 8,5% til 9,2%, som er den
høyeste veksten i markedsandel noen europeisk bilprodusent hadde i fjor.
Fords salgsvekst var i første rekke drevet av etterspørsel etter
nye 1-tonns Transit Custom varebil og Ranger pickup. Ford solgte i fjor,
modellens første fulle produksjonsår, 41.500 Transit Custom varebiler og
15.400 av den prisbelønte Ford Ranger, 49 % flere enn i 2012.
I løpet av 2014 vil Ford fullføre det 24-måneders fornyelses- og
utvidelsesprogrammet for sitt nyttekjøretøysortiment i Europa. Ford lanserte
Transit Connect i 2013, mens nye Ranger og Transit Custom kom i 2012.
Programmet vil bli avsluttet i første halvdel av inneværende år med 2-tonns
Transit og den lille varebilen Transit Courier.
Ford Transit Connect ble i fjor kåret til “Årets internasjonale
varebil 2014”, som gjorde Ford til den første bilprodusenten som vant denne
høythengende prisen to år på rad etter at Transit Custom vant året før.
- Ford har nå det nyeste nyttekjøretøyprogrammet i Europa, noe
som har brakt betydelig flere kunder inn i salgslokalene våre, fastslår Steve
Kimber, adm. direktør for Ford Motor Norge. - Med enda flere nye produkter
underveis er vi overbevist om at vår andel av det norske og europeiske
nyttekjøretøymarkedet vil fortsette å stige, sier Kimber, som forteller at den
norske Ford-organisasjonen også vil satse enda mer på en ytterligere
profesjonalisering av tjenestene som retter seg mot nyttekjøretøykundene. – Vi
tror også det vil gjøre oss enda mer attraktive, fastslår Ford-direktøren.