Ford avduker nye E-Tourneo Courier: En helelektrisk romslig og svært praktisk flerbruksbil

Fords nye 2-tonns Transit nyttekjøretøyserie vil gi klassens
laveste eierskapskostnader og beste lastekapasitet når den kommer på markedet i
Norge våren 2014.
Transit har også klassens beste drivstoffeffektivitet med sine
ECOnetic-modeller, og byr i tillegg på betydelig reduserte vedlikeholds- og
reparasjonskostnader, fremragende slitestyrke, økt lastekapasitet og smarte
lasteromløsninger.
Den nye modellen er en del av en total fornyelse av Fords
nyttekjøretøyprogram for Europa, og lanseres i tillegg til Transit Custom og
Transit Connect, som er årets internasjonale varebiler for 2013 og 2014, pluss
Transit Courier, som også kommer i 2014.
- Fords flaggskip 2-tonns Transit setter nok en gang standarden
i klassen ved å redusere eierkostnadene, flytte mer last pr. tur og lansere
verdifulle nye teknologier, sier adm. direktør Steve Kimber hos Ford Motor
Norge. - Alt dette sammen med det enorme modellutvalget og naturligvis den
legendariske Transit-styrken.
Ford feiret tidligere i år Transit nr. 7 millioner siden lanseringen av
dette ikoniske merket i 1965.
Fremragende eierskapskostnader,
effektive drivlinjer og velkjent Transit-tøffhet
Transit ECOnetic-modellene leverer klassens laveste CO2-utslipp
på 169 g/km (med 100 km/t fast hastighetsbegrenser), som tilsvarer et
drivstofforbruk fra 0,64 l/mil. I forhold til dagens Transit ECOnetic er dette
en reduksjon av drivstofforbruket på 6%.
Kreftene kommer fra en unikt kalibrert 2.2-liters Duratorq TDCi
dieselmotor på 125 HK utstyrt med Auto-Start-Stop og Fords innovative
akselerasjonskontroll. Transit ECOnetic-serien består nå av seks forskjellige
varebilmodeller med totalvekt på opp til 3,5 tonn.
Øvrig Transit-modeller har den drivstoffeffektive 2.2-liters
Duratorq dieselmotoren på 100, 125 og 155 HK, og en 6-trinns manuell
girkasse. Kundene kan også bestille en 125 eller 155 HK HDT6 motor som innfrir
Euro HDT VI-utslippsstandard.
Den nye Transit-serien kan leveres med for-, bak- og
firehjulsdrift. Den byr også på serviceintervaller som er utvidet til 2
år/50.000 km, med tidsforbruket ved driftsettersyn over 150.000 km redusert fra
5,4 til 4,2 timer.
Fords analyse av 23 reparasjonstider viser at den også er
klasseledende for ikke-planlagt vedlikehold og reparasjoner. Eksempelvis er
arbeidstiden for reparasjon av skivebremsene på bakhjulene redusert fra 2,6 til
1,3 timer. Kostbar feilfylling av drivstoff unngås med det unike Ford Easy
Fuel-systemet, som er standard på Transit.
Den nye modellens enormt sterke karosserikonstruksjon består av
høystyrke og ultrahøystyrke boronstål, og har en omfattende 12-års garanti mot
gjennomrusting.
Med Fords ultrakrevende testprogram for kommersielle kjøretøy
har nye Transit tilbakelagt 11 millioner km i Europa og Nord-Amerika, noe som
tilsvarer 275 ganger jorda rundt – med over 500.000 km kjørt av Transit-kunder
på vanlig vei.
For første gang har også den nye modellen gjennomgått ekstreme
styrketester som sikrer at kjøretøy vil oppføre seg på en forutsigelig måte
dersom det utsettes for de verst tenkelige former for sammenstøt, som å treffe
en 14 cm høy fortauskant i 60 km/t.
Bedre kapasitet og fleksibilitet
Nye Transit har opptil 11 % mer lasteplass enn utgående
modell og en serie innovative lasteromfunksjoner som sikrer enklere og
tryggere transport av varer.
Det moderne varebileksteriøret skjuler et lasteområde som kan
frakte standard bygningsmaterialer som rør og plater, med mer vertikale
sidevegger og praktiske døråpninger. Eksempelvis har sidedøren en klasseledende
dørbredde på 130 cm, som muliggjør lasting og lossing med gaffeltruck.
Gjennomgående er lastevolumet økt med ca. 10% sammenlignet med
utgående Transit: for eksempel er L2-varebilens maksimale volum økt fra 10,3
til 11,2 m3, og muliggjør frakt av fire Europaller og varer med en
lengde på 3,0 meter langs gulvet. Den største Jumbo-varebilen kan for sin del
svelge 15,1 m3 last.
Varebilene er tilgjengelig tre forskjellige lengder, to
takhøyder og totalvekter på opptil 4,7 tonn. Smarte nye funksjoner er nå
inkludert:
· Integrert stigtrinn på bakre støtfanger med
klasseledende trinnhøyde
· Slitesterkt plastplate på gulvet med 10 cm høye kanter
som forenkler renholdet inne i bilen
· DIN/ISO surrekroker i sideveggene som sørger for at
gulvet er uten hindringer
· LED lasterombelysning som gir optimalt arbeidslys
· Iøynefallende dekaler som varsler annen trafikk dersom
bakdørene står åpne
· 3.5-tonns tilhengerkapasitet på 350 HD-modeller
Ytterligere Transit-varianter inkluderer 8/9 seter personbil,
pluss chassis med enkelt og dobbelt førerhus. Et nytt SuperJumbo chassis gir
plass til 5 m lasteplan eller påbygg og Transit Fabrikkbygget buss kan leveres
med 17 eller 18 seter.
Overlegen sjåførkomfort, avanserte teknologier
Førerhuset er betydelig rommeligere enn på utgående modell, med
økt skulderbredde, takhøyde og sikt, og med en mer komfortabel kjørestilling,
blant annet som følge av fireveis regulerbart ratt.
Interiøret, med sitt elegante instrumentpanel, har også et stort
antall intelligente oppbevaringsplasser, inklusive en hylle i full bredde under
taket og et stort og skjult oppbevaringsrom under passasjersetet. En 230 V elektrisk
kontakt kan brukes til å lade verktøy eller bærbart datautstyr uten behov for
spesielle adaptere.
Ford ingeniører har konstruert kjøretøyet til å gi klasseledende
dynamiske egenskaper, med mer personbillignende kjøreegenskaper både i bygater
og ute på hovedveiene. Førerhuset er også betydelig mer raffinert, med redusert
støynivå og forbedret kjørekomfort.
Det er også lagt inn en rekke bekvemmelighetsfunksjoner på linje
med Fords nyeste personbiler, som Ford SYNC med stemmeaktivert kommunikasjon og
den innovative AppLink – der sjåføren kan kontrollere sine favorittapper til
smarttelefon med stemmen.
En annen unik Ford SYNC teknologi er Nødhjelpassistanse, som
automatisk vil anrope den lokale redningstjenesten dersom det oppstår en ulykke
der en kollisjonspute løses ut.
Andre teknologier som vil hjelpe sjåføren gjennom en lang og
krevende arbeidsdag er blant annet :
·
Adaptiv
Cruisekontroll, med frontvarsling
·
Filskiftevarsling og
føreroppmerksomhetsovervåkning
·
Ryggekamera med
tilhengerovervåkning
·
Statiske kurvelys
·
Dekktrykkovervåkning
Kjøretøyet har også den nyeste elektroniske
stabilitetskontroll-teknologien med innovative egenskaper som kurvekontroll -
et Ford-utviklet system som vil gi en stabil fartsreduksjon dersom det kjøres
for hurtig inn i en sving – sammen med adaptiv lastekontroll,
krengningskontroll, tilhengerstabilisator og bakkestartassistanse.
Nye Transit bygger på en spissteknologisk global plattform, og
den Europeiske versjonen skal bygges i Ford Otosan-fabrikken i Tyrkia, med
salgsstart tidlig i 2014.
# # #
* De angitt forbruks- og CO2 -tall er målt i henhold
til tekniske krav og spesifikasjoner i nyeste utgave av EC 715/2007. . Tallene
kan skille seg fra tallene for drivstofføkonomi fra andre deler av verden på
grunn av forskjellige kjøresykluser og forskrifter.