Ford appellerer til EU om 100 % helelektrisk bilsalg fra 2035

Ford Motor Norge AS - 05-12-2013 14:22 CET
Nye Ford Mustang, som ble premierevist på et Ford-arrangement i
Barcelona i dag, har et utvalg avanserte motorer som leverer ytelser som
står i stil med Mustang-emblemet, uansett hvilken modellvariant det dreier seg
om.
Den nye 2.3-liters EcoBoost-motoren er et godt eksempel. Den gir
turbolading til Mustang-serien og er utviklet spesielt for Mustang som svar på
bileieres ønske om ytelser og høy drivstoffeffektivitet.
Med en forventet effekt på ca. 310 HK og 407 Nm dreiemoment er
dette en EcoBoost-motor som lever opp til de høye forventningene til en
virkelig Mustang-entusiast.
- Denne EcoBoost-motoren leverer den effekten Mustang-sjåfører
forventer, uansett hastighet, med en dreiemomentkurve som sikrer høy kjørbarhet
under alle forhold, sa Scott Makowksi, sjef for Ford EcoBoost
drivlinjekonstruksjon da bilen ble presentert i Barcelona.
Det nyeste medlemmet i Fords globale EcoBoost motorfamilie
utnytter spissteknologier som direkte drivstoffinnsprøyting, to uavhengige
kamakseltider og turbolading som gir høy effekt og dreiemoment kombinert med
forbedret drivstoffeffektivitet.
Dette er også den første Ford-motoren som bruker
lavfriksjonsturbo med to ruller, en løsning som gir hurtigere lading med lavere
CO2-utslipp og forbedret effektivitet som gevinst.
Nyutviklede tekniske løsninger i motoren sørger også for
hurtigere utvikling av dreiemoment når sjåføren trenger det, som ved
forbikjøringer.
Ekte Mustang-puls
Ikke noe Mustang-program vil være fullstendig uten en solid
V8’er. Nye Mustangs 5.0-liters V8-motor åpner opp en ny motorgenerasjon med et
stort tilbud av oppgraderinger som gjør det mulig for motoren å puste bedre,
spesielt ved høye turtall.
Med alle de oppgraderingene denne motoren har vært gjennom
regner Ford med at den vil yte over 426 HK og 529 Nm dreiemoment.
Mustang kombinerer fremragende all-around ytelser og hverdagslig
anvendelighet. Sjåfører som foretrekker at bilen tar seg av giringen i daglig
kjøring, men ønsker å ta kontrollen når veiene blir mer svingete, vil sette
pris på den nye rattstammemonterte padleårespaken med turtalltilpasset
nedgiring, som nå er standard med Select-Shift 6-trinns automatgir.
Nye Mustangs Getrag manuelle girkasse har en sjalteforbindelse
som gir kortere bevegelser av spaken og forbedret presisjon i pakt med de
forventningene dette bilikonet skaper.
Med et utvalg drivlinjer tilpasset forskjellig kjørestil og
livsstil har nye Mustang tidsriktig teknologi under motorpanseret som stemmer
med dens moderne design og som likevel i det alt vesentlige forblir Mustang.