Ford appellerer til EU om 100 % helelektrisk bilsalg fra 2035

For mer informasjon om saken, bilder/videoer se; http://fordfutures.fordmedia.eu/enhanced.htm.
Ford utvikler nå et parkeringssystem, der sjåføren kan parkere
bilen ved å trykke på en knapp - mens vedkommende kan være enten inni eller
utenfor bilen.
Teknologien, helautomatisk parkeringshjelp, er i øyeblikket på
prototypenivå og kan kontrollere styring, giring og kjøring forover og bakover
med knapper. Ford har nå demonstrert teknologien for journalister på sin
testbane i Belgia, og en video av demonstrasjonen kan sees her http://www.youtube.com/watch?v=dQjntXvMVTE .
- Parkering i dagens bymiljøer kan være vanskelig og skape
stressituasjoner, og derfor ønsker vi å gjøre dette så enkelt, effektivt og
presist som mulig for våre kunder, sier Steve Kimber, administrerende direktør
for Ford Motor Norge.
Eksperter fra Fords forsknings- og utviklingsavdeling har blant
annet videreutviklet den eksisterende Ford-teknologien Aktiv Parkeringsassistanse for å kunne lansere
neste generasjon parkeringsteknologi - helautomatisk parkeringshjelp.
Helautomatisk parkeringshjelp identifiserer en passende
luke ved hjelp av sensorer. Sjåføren aktiverer systemet ved å sette
girkassen i fri og trykke på en knapp, enten inne i bilen eller utenfra med
fjernkontrollen. Systemet vil så overta kontrollen med styring, giring, kjøring
og bremsing. Helautomatisk Parkeringshjelp vil oppdage passende parkeringsplasser
i hastigheter på opptil 30 km/t og sjåføren vil måtte holde knappen inne
gjennom hele parkeringsprosessen slik at den umiddelbart kan avbrytes på
ethvert tidspunkt.
Som et resultat av systemets presisjon kan kjøretøyet parkeres
på en parkeringsplass som bare er 20% lenger enn bilen. På den måten vil
helautomatisk parkeringshjelp kunne frigjøre et betydelig antall
parkingsplasser som går tapt som følge av ineffektiv parkering.
Ford viste på bilutstillingen i Frankfurt en
konseptbil med en avansert neste generasjons parkeringshjelp, der bilen
kan kjøre eller rygge inn på supertrange parkeringsplasser uten hjelp av
sjåføren. Dette systemet vil kunne finslipes ytterligere med
Helautomatisk parkeringshjelp og dermed sørge for at en sjåfør enkelt kan
manøvrere bilen inn på meget trange parkeringsplasser og garasjer uten å få
skader på egen eller andres biler.