Ford med minibil som kan kjøres sideveis for å parkere
Ford med minibil som kan kjøres sideveis for å parkere
Ford med minibil som kan kjøres sideveis for å parkere
Ford og den tyske bildelprodusenten Schaeffler viste i dag frem
et kjørbart Fiesta-basert kjøretøy - fortsatt på utviklingsstadiet - som kan
forenkle mobilitet og parkering i byområder.
Bilen, som har fått navnet eWheelDrive, drives av en elektrisk
motor på hvert bakhjul. Det betyr blant annet at plassen i motorrommet kan
utnyttes til annet enn drivlinjen.
Denne teknologien vil kunne fremme utviklingen av en
fire-seters bil som er like lang som en av dagens to-setere. Samtidig vil
styringssystemet på eWheelDrive gjøre det mulig å bevege bilen sideveis inn på
parkeringsplasser – et viktig gjennombrudd etterhvert som bytrafikken blir
stadig tettere.
- Dette er et spennende prosjekt fordi det åpner nye muligheter
for utviklingen av en nullutslippsbil med meget effektiv plassutnyttelse og
eksepsjonell manøvreringsevne, sier Pim van der Jagt, Fords direktør for
forskning og avansert konstruksjon i Europa.
Med hjulmotorer er nødvendige komponenter for kjøring, bremsing
og sjåførassistanse installert i det integrerte hjulnavet – inklusive den
elektriske motoren, bremser og kjølesystem.
- Denne høyst integrerte løsningen gjør det mulig å tenke bybil
på en helt ny måte, og kan bli en viktig nøkkelfaktor i et kjøretøykonsept og
en bilplattform for fremtiden, sier Peter Gutzmer, teknisk sjef for Schaeffler.
Direkte drift av hjulene ses på av mange eksperter innen
bilindustrien som en viktig teknologi for bybiler etterhvert som verden blir
stadig tettere befolket og urbanisert. Ifølge prognosene vil antall mennesker
som bor i byer ha økt med 3,4 milliarder, til 6,4 milliarder, innen 2050, og
antall biler vil være firedoblet.
- Dette stiller oss overfor utfordringer som vi må finne
løsninger på med tid, forskning og investeringer, sier Sheryl Connelly,
den hos Ford som er ansvarlig for å følge trender og fremtidstendenser. – Det
er ved å begynne å lete etter løsninger nå at vi kan møte disse utfordringene
med forskningsprosjekter som eWheelDrive, som sikrer at vi vil møte den fremtiden
vi ønsker, ikke en fremtid vi blir tvunget til å akseptere.
Ford og den tyske bildelprodusenten Schaeffler viste i dag frem
et kjørbart Fiesta-basert kjøretøy - fortsatt på utviklingsstadiet - som kan
forenkle mobilitet og parkering i byområder.
Bilen, som har fått navnet eWheelDrive, drives av en elektrisk
motor på hvert bakhjul. Det betyr blant annet at plassen i motorrommet kan
utnyttes til annet enn drivlinjen.
Denne teknologien vil kunne fremme utviklingen av en
fire-seters bil som er like lang som en av dagens to-setere. Samtidig vil
styringssystemet på eWheelDrive gjøre det mulig å bevege bilen sideveis inn på
parkeringsplasser – et viktig gjennombrudd etterhvert som bytrafikken blir
stadig tettere.
- Dette er et spennende prosjekt fordi det åpner nye muligheter
for utviklingen av en nullutslippsbil med meget effektiv plassutnyttelse og
eksepsjonell manøvreringsevne, sier Pim van der Jagt, Fords direktør for
forskning og avansert konstruksjon i Europa.
Med hjulmotorer er nødvendige komponenter for kjøring, bremsing
og sjåførassistanse installert i det integrerte hjulnavet – inklusive den
elektriske motoren, bremser og kjølesystem.
- Denne høyst integrerte løsningen gjør det mulig å tenke bybil
på en helt ny måte, og kan bli en viktig nøkkelfaktor i et kjøretøykonsept og
en bilplattform for fremtiden, sier Peter Gutzmer, teknisk sjef for Schaeffler.
Direkte drift av hjulene ses på av mange eksperter innen
bilindustrien som en viktig teknologi for bybiler etterhvert som verden blir
stadig tettere befolket og urbanisert. Ifølge prognosene vil antall mennesker
som bor i byer ha økt med 3,4 milliarder, til 6,4 milliarder, innen 2050, og
antall biler vil være firedoblet.
- Dette stiller oss overfor utfordringer som vi må finne
løsninger på med tid, forskning og investeringer, sier Sheryl Connelly,
den hos Ford som er ansvarlig for å følge trender og fremtidstendenser. – Det
er ved å begynne å lete etter løsninger nå at vi kan møte disse utfordringene
med forskningsprosjekter som eWheelDrive, som sikrer at vi vil møte den fremtiden
vi ønsker, ikke en fremtid vi blir tvunget til å akseptere.