Nye Transit-serier setter nye standarder i sine respektive

10.04.2013
Ford Motor Norge AS - 09-04-2013 18:30

Med lanseringen av de nye Transit-seriene Connect, Custom og Transit etablerer Ford nye standarder i de respektive klassene for blant annet vesentlige varebilegenskaper som lastevolum, nyttelast, drivstofforbruk og eierskapskostander.

For nye Transit Connect varebil dreier det seg om lasteevne, eierskapskostnader og pålitelighet. Den nye serien er tilgjengelig med kort akselavstand (L1) og lang akselavstand (L2) og tilbyr et rommelig og praktisk lasterom med et volum på henholdsvis 3,0 m3 og 3.7 m3 (SAE) og maksimum nyttelast på, inntil 1.000 kg.

En konstruksjonsdetalj som vil bli satt stor pris på av brukerne er en luke i skilleveggen som gjør det mulig å frakte gjenstander med en lengde på opptil 3 meter i L1- og 3,4 meter i L2-modeller.

Dobbelt passasjersete – som er standard på nye Connect - gjør det også mulig å ha tre personer i førerhuset. Connect Kombi har fem eller syv seter, avhengig av akselavstand. Connect Kombi har fleksible bakseter som kan felles helt flatt, noe som optimaliserer lasteplassen fra passasjersetet og bakover, og muliggjør transport av gjenstander på opptil 2 meter.

Transit Connect har som mål å ha klassens beste drivstofføkonomi, med en forbedring på opptil 30% i forhold til utgående versjon. I tillegg vil modellen få reduserte eierskapskostnader som følge av blant annet reduserte vedlikeholds- og reparasjonskostnader, forlengede serviceintervaller og redusert drivstofforbruk.

Motorprogrammet består av 1,6-liters Duratorq TDCi dieselmotor med 75 HK, 95 HK og 115 HK og to EcoBoost bensinmotorer på henholdsvis 1.0-liter 100 HK og 1.6-liter 150 HK.

I motsetning til mange av konkurrentene, som er testet som personbiler, har nye Transit Connect gjennomgått Fords meget krevende testprogram for nyttekjøretøy, med ekstra vektlegging på dokumentasjon av slitestyrke og driftssikkerhet.

Transit Connect kommer også med et utvidet antall oppbevaringsrom og de nyeste teknologiene for førerassistanse. Transit Connect er blant annet den første i sin klasse som tilbyr Active City Stop og dekktrykkvarsker. Dessuten kan Connect-serien utstyres med Ford SYNC med Nødhjelpassistanse. Salgsstart er slutten av 2013.

Ny Transit Custom med høyt tak

Nye 1-tonns Transit Custom ble kåret til internasjonal varebil for 2013 og er det første kjøretøyet i sin klasse som har oppnådd de maksimale 5 stjernene i Euro NCAPs kollisjonstesting. Nå utvider Ford serien med en større versjon med høyt tak som ble viste på den internasjonale nyttekjøretøytstillingen i Birmingham sammen med de øvrige nyhetene i Transit-serien.

Det høye taket gir kundene 37 cm høyere lasterom, som nå måler 178 cm fra gulv til tak. Høyt tak er tilgjengelig både for L1 (kort akselavstand) og L2 (lang akselavstand) og skaper et klasseledende maksimalt lastevolum på 8.3 m3 på den største modellen. Modellene med høyt tak vil bli tilgjengelig fra 4. kvartal 2013.

Også Transit Custom har innovative lasteromløsninger som luke i skilleveggen for ekstra lange gjenstander og integrert takstativ som kan senkes ned i taket når den ikke er i bruk. Det senker drivstofforbruket og holder totalhøyden under to meter.

Klasseledende drivstofføkonomi og CO2–utslipp fra 162 g/km oppnås med ECOnetic-versjonene med den forbedrede 2.2-liters Duratorq TDCi dieselmotoren med Auto-Start-Stop. Samtidig er eierskapskostnadene senket blant annet som følge av klassens lengste serviceintervaller på 2 år eller 50.000 km.

Transit Custom kan også leveres med avanserte Ford-teknologier inklusive Ford SYNC, ryggekamera, akselerasjonskontroll, automatisk fjernlys, og føreroppmerksomhetsovervåkning. De to teknologiene Filskiftevarsling og Ford SYNC Nødhjelpsassistanse er tildelt Euro NCAP pris for avansert sikkerhetsteknologi, og tilbys for første gang på kjøretøy i denne klassen.

Ny Transit

Den største modellen i det nye Transit-programmet, 2-tonns Ford Transit lanseres våren 2014 og vil gi større kapasitet og fleksibilitet til det mellomstore nyttekjøretøymarkedet, med en omfattende serie av karosserityper og utstyrsserier, inklusive varebil, Kombi, busser og chassis med enkelt og dobbelt førerhus.

Varebilene i den nye Transit-serien leveres i tre forskjellige lengder med to takhøyder som tillater en totalvekt med last på opptil 4,7 tonn. Det moderne utseendet skjuler et stort lasterom og ivaretar Transit’s rykte for imponerende nyttelastkapasitet.

I forhold til utgående Transit-modell har nykommeren ca. 10% større lastevolum, og den største versjonen, “Jumbo”, kan laste opptil 15.1 m3. Den nye Super Jumbo chassis med førerhus muliggjør 5 meters lasteplan eller skap.

Nye Transit leverer også lavere vedlikeholds-, reparasjons- og forsikringskostnader, og tar mål av seg til å være klassens beste innen drivstofføkonomi. Nyeste 2.2-liters Duratorq TDCi dieselmotor med 100 HK, 125 HK og 155 HK og er koblet til en 6-trinns manuell girkasse. Både forhjulsdrift, bakhjulsdrift og firehjulsdrift vil være tilgjengelig.

Et nytt interiør med et funksjonelt instrumentpanel byr også på en rekke smarte oppbevaringsmuligheter. Førerhuset er betydelig rommeligere enn på utgående modell, med økt førerplass, takhøyde og sikt, pluss en mer komfortabel kjørestilling med fireveis justerbar rattstamme. Et bredt spekter av avanserte teknologier kan også spesifiseres, som Ford SYNC med Nødhjelpsassistanse, ryggekamera, Adaptiv Cruisekontroll og Filskiftevarsler.

Nye Transit og Transit Connect har vært gjennom Fords ultrastrenge tester for nyttekjøretøyer, med flere millioner kilometere i testlaboratorier, på testbaner og i daglig bruk hos utvalgte kunder. Målet har vært å dokumentere driftssikkerhet som innfrir moderne nyttekjøretøybrukeres forventninger.

Med lanseringen av de nye Transit-seriene Connect, Custom og Transit etablerer Ford nye standarder i de respektive klassene for blant annet vesentlige varebilegenskaper som lastevolum, nyttelast, drivstofforbruk og eierskapskostander.

For nye Transit Connect varebil dreier det seg om lasteevne, eierskapskostnader og pålitelighet. Den nye serien er tilgjengelig med kort akselavstand (L1) og lang akselavstand (L2) og tilbyr et rommelig og praktisk lasterom med et volum på henholdsvis 3,0 m3 og 3.7 m3 (SAE) og maksimum nyttelast på, inntil 1.000 kg.

En konstruksjonsdetalj som vil bli satt stor pris på av brukerne er en luke i skilleveggen som gjør det mulig å frakte gjenstander med en lengde på opptil 3 meter i L1- og 3,4 meter i L2-modeller.

Dobbelt passasjersete – som er standard på nye Connect - gjør det også mulig å ha tre personer i førerhuset. Connect Kombi har fem eller syv seter, avhengig av akselavstand. Connect Kombi har fleksible bakseter som kan felles helt flatt, noe som optimaliserer lasteplassen fra passasjersetet og bakover, og muliggjør transport av gjenstander på opptil 2 meter.

Transit Connect har som mål å ha klassens beste drivstofføkonomi, med en forbedring på opptil 30% i forhold til utgående versjon. I tillegg vil modellen få reduserte eierskapskostnader som følge av blant annet reduserte vedlikeholds- og reparasjonskostnader, forlengede serviceintervaller og redusert drivstofforbruk.

Motorprogrammet består av 1,6-liters Duratorq TDCi dieselmotor med 75 HK, 95 HK og 115 HK og to EcoBoost bensinmotorer på henholdsvis 1.0-liter 100 HK og 1.6-liter 150 HK.

I motsetning til mange av konkurrentene, som er testet som personbiler, har nye Transit Connect gjennomgått Fords meget krevende testprogram for nyttekjøretøy, med ekstra vektlegging på dokumentasjon av slitestyrke og driftssikkerhet.

Transit Connect kommer også med et utvidet antall oppbevaringsrom og de nyeste teknologiene for førerassistanse. Transit Connect er blant annet den første i sin klasse som tilbyr Active City Stop og dekktrykkvarsker. Dessuten kan Connect-serien utstyres med Ford SYNC med Nødhjelpassistanse. Salgsstart er slutten av 2013.

Ny Transit Custom med høyt tak

Nye 1-tonns Transit Custom ble kåret til internasjonal varebil for 2013 og er det første kjøretøyet i sin klasse som har oppnådd de maksimale 5 stjernene i Euro NCAPs kollisjonstesting. Nå utvider Ford serien med en større versjon med høyt tak som ble viste på den internasjonale nyttekjøretøytstillingen i Birmingham sammen med de øvrige nyhetene i Transit-serien.

Det høye taket gir kundene 37 cm høyere lasterom, som nå måler 178 cm fra gulv til tak. Høyt tak er tilgjengelig både for L1 (kort akselavstand) og L2 (lang akselavstand) og skaper et klasseledende maksimalt lastevolum på 8.3 m3 på den største modellen. Modellene med høyt tak vil bli tilgjengelig fra 4. kvartal 2013.

Også Transit Custom har innovative lasteromløsninger som luke i skilleveggen for ekstra lange gjenstander og integrert takstativ som kan senkes ned i taket når den ikke er i bruk. Det senker drivstofforbruket og holder totalhøyden under to meter.

Klasseledende drivstofføkonomi og CO2–utslipp fra 162 g/km oppnås med ECOnetic-versjonene med den forbedrede 2.2-liters Duratorq TDCi dieselmotoren med Auto-Start-Stop. Samtidig er eierskapskostnadene senket blant annet som følge av klassens lengste serviceintervaller på 2 år eller 50.000 km.

Transit Custom kan også leveres med avanserte Ford-teknologier inklusive Ford SYNC, ryggekamera, akselerasjonskontroll, automatisk fjernlys, og føreroppmerksomhetsovervåkning. De to teknologiene Filskiftevarsling og Ford SYNC Nødhjelpsassistanse er tildelt Euro NCAP pris for avansert sikkerhetsteknologi, og tilbys for første gang på kjøretøy i denne klassen.

Ny Transit

Den største modellen i det nye Transit-programmet, 2-tonns Ford Transit lanseres våren 2014 og vil gi større kapasitet og fleksibilitet til det mellomstore nyttekjøretøymarkedet, med en omfattende serie av karosserityper og utstyrsserier, inklusive varebil, Kombi, busser og chassis med enkelt og dobbelt førerhus.

Varebilene i den nye Transit-serien leveres i tre forskjellige lengder med to takhøyder som tillater en totalvekt med last på opptil 4,7 tonn. Det moderne utseendet skjuler et stort lasterom og ivaretar Transit’s rykte for imponerende nyttelastkapasitet.

I forhold til utgående Transit-modell har nykommeren ca. 10% større lastevolum, og den største versjonen, “Jumbo”, kan laste opptil 15.1 m3. Den nye Super Jumbo chassis med førerhus muliggjør 5 meters lasteplan eller skap.

Nye Transit leverer også lavere vedlikeholds-, reparasjons- og forsikringskostnader, og tar mål av seg til å være klassens beste innen drivstofføkonomi. Nyeste 2.2-liters Duratorq TDCi dieselmotor med 100 HK, 125 HK og 155 HK og er koblet til en 6-trinns manuell girkasse. Både forhjulsdrift, bakhjulsdrift og firehjulsdrift vil være tilgjengelig.

Et nytt interiør med et funksjonelt instrumentpanel byr også på en rekke smarte oppbevaringsmuligheter. Førerhuset er betydelig rommeligere enn på utgående modell, med økt førerplass, takhøyde og sikt, pluss en mer komfortabel kjørestilling med fireveis justerbar rattstamme. Et bredt spekter av avanserte teknologier kan også spesifiseres, som Ford SYNC med Nødhjelpsassistanse, ryggekamera, Adaptiv Cruisekontroll og Filskiftevarsler.

Nye Transit og Transit Connect har vært gjennom Fords ultrastrenge tester for nyttekjøretøyer, med flere millioner kilometere i testlaboratorier, på testbaner og i daglig bruk hos utvalgte kunder. Målet har vært å dokumentere driftssikkerhet som innfrir moderne nyttekjøretøybrukeres forventninger.

Nyheter

Kampanjer

Vis alle de siste kampanjene

Nyheter

Nyheter og arrangementer