Ford appellerer til EU om 100 % helelektrisk bilsalg fra 2035

Ford har startet produksjonen av nye Fiesta, og den nyeste
versjonen av Europas mest kjøpte småbil vil om kort tid være på plass hos
Ford-forhandlerne i Norge.
Den nye versjonen av Fiesta kommer med en rekke nye og
avanserte teknologier og et banebrytende drivlinjeprogram.
- Nye Fiesta har syv drivlinjer - både bensin- og dieseldrevne –
som alle har CO2-utslipp på under 100 gram pr. km, opplyser
markedsdirektør Geir Hauggård hos Ford Motor Norge.
Ford har solgt over 15 millioner Fiestaer på verdensbasis siden
modellen ble lansert i 1976. Over 235.000 er solgt i Europa i løpet av de ni
første månedene av 2012, noe som gjør den til Europas mest kjøpte småbil*.
Sammen med et dristig nytt eksteriør og et interiør som har
ivaretatt både ergonomi, komfort og funksjonalitet lanserer nye Fiesta Ford
MyKey i Europa – en eksklusiv Ford-teknologi som lar foreldre stimulere til
tryggere kjøring ved å begrense de unge bilførerens eksponering mot risiko bak
rattet .
Nye Fiesta har også det stemmeaktiverte kommunikasjonssystemet
SYNC, som automatisk kontakter den lokale redningstjenesten i det landet hvor
bilen er involvert i en ulykke, i tillegg til sikkerhetsteknologien Active City
Stop - som hjelper sjåføren til å unngå sammenstøt eller redusere eventuell
skade ved sammenstøt i lave hastigheter
Nye Fiesta vil snart være på plass i utstillingslokalene til
norske Ford-forhandlere, blant annet med den 3-sylindrede 1,0-liters EcoBoost
bensinmotoren som nylig ble kåret til «Årets internasjonale motor 2012». En ny
Fiesta ECOnetic, 1,6-liters Duratorq TDCi dieselmotor oppnår et imponerende
CO2-utslipp på 87 g/km**.
# # #
* JATO Dynamics resultater er basert på informasjon levert av
JATO Consult fra 30 europeiske land.
For mer informasjon, besøk www.jato.com
*Oppgitte tall for drivstofforbruk og CO2-utslipp er målt i
henhold til EU-direktiv 715/2007. Resultatene kan skille seg fra forbrukstall
fra andre deler av verden på grunn av forskjellige kjøresykluser og
forskrifter.