Bodø-arkitekten Unni: Valgte Mustang Mach-E fordi den ser best ut!

Ford Motor Norge AS -
31-07-2012 17:57
Ford vil i
oktober starte salget av C-MAX og Grand C-MAX med 1.0-liters EcoBoost bensinmotor.
Kombinasjonen av motoren, som ble kåret til årets internasjonale motor i 2012
og den populære flerbruksbilen forventes å gi klassens beste
drivstoffeffektivitet og CO2-utslipp.
Både 100- og
125-hestersversjonen av 1-liters EcoBoost-motoren vil være tilgjengelig
i C-MAX og Grand C-MAX. Ifølge beregninger vil Ford C-MAX med begge
effektutgavene av denne motoren gi et forbruk på 0,51 l/mil og 117 g/km CO2,
mens Grand C-MAX forventes å bruke 0,52 l/mil med et utslipp på 119 g/km CO2.
-
Kundene våre er simpelthen henrykt over denne motoren, både på grunn av dens
egenskaper og de lave forbrukstallene, sier Steve Kimber, administrerende
direktør for Ford Motor Norge AS. – Den er allerede meget populær som
motor i nye Focus, så det er svært fornuftig også å gjøre den
tilgjengelig i C-MAX og Grand C-MAX så raskt som mulig, sier Ford-direktøren.
Ford har
solgt over 200.000 C-MAX og Grand C-MAX i Europa siden den siste modellen ble
lansert i 2010. I 2012 har de to modellene tatt den største andelen av markedet
for kompakte flerbruksbiler.
Den
3-sylindrede 1.0-liters EcoBoost bensinmotoren har turbolading, direkte
drivstoffinnsprøyting og variable ventiltider både på innsug- og eksossiden og
har dermed effekt og dreiemoment som en betydelig større motor, med
forbrukstall som en liten motor.
- Ifølge
Fords beregninger vil over halvparten av Fords biler produsert i Europa ha en
EcoBoost-motor innen 2015. Denne motoren er som kjent også tilgjengelig med
sylinervolum på 1,6 liter og 2 liter.
# # #
*All
forbruks- og utslippstall er hentet fra offisielt godkjente tester I henhold
til EU-direktiv 93/116/EC, utført med biler med basisutstyr.