Bodø-arkitekten Unni: Valgte Mustang Mach-E fordi den ser best ut!

Ford Motor Norge AS -
25-07-2012 15:54
Ford, som
har hatt en lederposisjon når det gjelder utviklingen av nyttekjøretøyer i
Europa gjennom over 50 år, lanserer nå en fullstendig ny familie varebiler og
9-setere under navnene Transit Custom og Tourneo Custom.
Det som
preger de nye bilene er utseende, utstyr og komfort som ligger nært opp til
Fords personbiler, kombinert med de grunnleggende sterke sidene som alltid har
preget Fords nyttekjøretøyer. I tillegg har nykommerne teknologiske løsninger
og sjåførassistanse som setter dem i en klasse for seg.
Nye
kundegrupper
- Det som er
spesielt interessant er at de to modellene gir oss tilgang til helt nye
kundegrupper, sier Per Netland, salgsdirektør for nyttekjøretøyer hos Ford
Motor Norge AS. – Dette gjelder ikke minst 9-seteren Tourneo Custom, som både
utvendig og innvendig ligger tett opp til Fords personbiler hva gjelder elegant
kinetic design-preget utseende og komfort, sikkerhet og utstyr som retter seg
mot både sjåfør og passasjerer.
Også Transit
Custom vil ifølge Netland treffe nye kundegrupper. Den fremstår som et langt
mer kompakt og dynamisk kjøretøy, samtidig som selv modellene med kort
akselavstand har plass til for eksempel bygningsplater på 240 x 120 cm liggende
på gulvet eller stående langs vareromsiden - og inntil 3 lastede Euro-paller.
Forlenget
lastelengde
Med en
oppfinnsom luke ved gulvet i skilleveggen er det også mulig å laste inn for
eksempel rør eller planker med en lengde på 3 til 3,4 meter, avhengig av om
bilen har kort eller lang akselavstand.
Det som er
viktig med nye Transit Custom og Tourneo Custom er at de har et utseende som
vil appellere til eiere som legger avgjørende vekt på å ha biler som avspeiler
deres profil som moderne og profesjonelle virksomheter.
Særlig vil
9-seteren Tourneo Custom være interessant for virksomheter som driver
transport rettet mot premium kundegrupper, som for eksempel hoteller. Netland
anser også at Tourneo Custom vil være et interessant transportalternativ for
større familier på grunn av utstyr og kjøreegenskaper som fullt ut kan
konkurrere med Fords moderne personbiler.
6,8
kubikks varerom
Transit
Custom leveres som varebil med kort eller lang akselavstand. Lastevolum på
henholdsvis 6 og 6,8 kubikkmeter for kort og lang versjon er klassens beste.
Nyttelasten går fra 600 til 1400 kg.
Blant
viktige funksjonelle løsninger i varerommet er festepunkter for sikring av gods
på sideveggene slik at gulvet er uten hindringer og dermed også lettere å holde
rent. En annen detalj som vil bli satt pris på er takgrind som kan felles ned i
taket og dermed gi kjøretøyet tilgang til garasjer med lav takhøyde uten å
måtte demontere takgrinden. Den nedfellbare takgrinden reduserer også
vindstøyen.
Drivstoffeffektive
dieselmotorer
Både Transit
Custom og Tourneo Custom har 2,2-liters Duratorq TDCi turbodieselmotor med effekt
og dreiemoment på henholdsvis 100 HK / 310 Nm, 125 HK / 350 Nm og 150 HK / 385
Nm. Med en rekke avanserte teknologier, som blant annet Auto Start-Stop, byr de
nye modellene på klasseledende drivstofforbruk helt ned i 0,66 liter diesel pr.
mil. Dette bidrar også til de nye modellenes lave eierkostnader, som får ekstra
drahjelp av 12-års garanti mot gjennomrusting og 2 år/50 000 km
serviceintervaller. Garanti er 3 år/100.000 km.
Også Tourneo
Custom har kort og lang akselavstand. Med lang akselavstand blir det rom for et
ekstra stort bagasjerom bak 3. seterad. 9-seteren kan leveres med skyvedør
på hver side og topphengslet bakluke. Blant detaljer som åpenbart vil bli satt
ekstra pris på, er muligheten for å få levert separat klimaanlegg for den bakre
del av Tourneo Custom.
Høyt
sikkerhetsnivå
Felles for
begge kjøretøytypene er et meget høyt sikkerhetsnivå gjennom blant annet
omfattende bruk av Boron høystyrkestål. Totalt er over 40 % av karosseriet
laget av høystyrke og ultra høystyrkestål, som gir en høy strukturell styrke,
som også påvirker kjøreegenskapene positivt.
Til
standardutstyret hører blant annet blokkeringsfrie bremser, elektronisk
stabilitetsprogram, hindring av velt og bakkestarthjelp.
Både Transit
Custom og Tourneo Custom kan leveres med sjåførassistanseteknologier som i
hovedsak hittil har vært forbeholdt personbiler. Det gjelder filskiftevarsler,
som varsler dersom kjøretøyet utilsiktet forlater sin egen kjørebane og
føreroppmerksomhetsovervåkning, som varsler sjåføren dersom vedkommende mister
konsentrasjonen eller er i ferd med å falle i søvn.
Med Cruise
Control er det mulig å stille inn sin egen hastighetsgrense og automatisk
fjernlys bidrar til at kjøretøyet selv slår av og på fjernlys tilpasset
situasjonen lenger framme på veien. Kjøretøyene kan også utstyres med
ryggekamera.
Transit
Custom og Tourneo Custom kan leveres i fire utstyrsutgaver; basisutgave,
Trend, Limited og Sport.
Salget av
nye Transit Custom og Tourneo Custom vil starte i Norge allerede i august