Bodø-arkitekten Unni: Valgte Mustang Mach-E fordi den ser best ut!

Ford Motor Norge AS -
29-06-2012 10:48
Ford
utvikler nå intelligente, nestegenerasjons kjøreteknologier for å møte
utfordringene fra hurtig by- og befolkningsvekst rundt om i verden. Fords
prototyper av to slike teknologier - Køassistent og en Parkeringsassistent for
vertikal parkering – skal blant annet dempe sjåførstress og bidra til å
redusere trafikk-kork.
- Vi tror
utviklingen av disse teknologiene vil spare tid, senke forbruk
og utslipp og forbedre sikkerheten, sier Paul Mascarenas, Fords
visepresident for forskning og fremtidsutvikling.
De to
teknologiene er en del av et program Ford Motor Companys arbeidende
styreformann Bill Ford presenterte tidligere i år, for å møte utfordringene fra
hurtig befolknings- og byvekst.
Køassistent
er en intelligent teknologi som Ford utvikler med sikte på årene 2017 til 2025.
Den bruker radar og kamerateknologi for å holde følge med andre kjøretøyer og
forbedre trafikkflyten.
- Sjåførene
tilbringer over 30 % av tiden i tett trafikk, fastslår Joseph Urhahne, ingeniør
hos Ford of Europe's avdeling for forskning og avansert konstruksjon. -
Køassistenten vil kunne gjøre kjøring i tett trafikk mer avslappet, og ved bruk
av Ford-teknologiene følge trafikkflyten og på den måten redusere
kødannelser.
Simuleringsstudier
har vist, at dersom 25 % av kjøretøyene på en veistrekning er utstyrt til
automatisk å kunne følge forankjørende trafikk vil reisetiden kunne reduseres
med 37,5 % og forsinkelser med 20%. Flere av teknologiene som er nødvendige for
Køassistent er allerede tilgjengelig på mange av dagens Ford-modeller. En av
dem er filskiftevarsler, som minner sjåføren på å styre bilen tilbake
til kjørefeltet hvis det oppdages en utilsiktet bevegelse ut av feltet.
Filskiftevarsler har også kamerateknologi som overvåker bilens posisjon i
kjørebanen.
Køassistentens
behov for automatisk hastighetsregulering ivaretas av blant annet Adaptiv
Cruisekontroll, et radarbasert system som sørger for å holde avstand til bilene
foran. - Hvis det er noe som er mer frustrerende enn å bli fanget i en bilkø,
så er det å bli fanget i en bilkø der andre sjåfører ikke klarer å holde følge
med trafikken rundt seg og dermed bidrar til ytterligere kødannelse, sier
Urhahne.
Vertikal
parkering
I nær
fremtid – frem mot 2017 - planlegger Ford også å videreutvikle sin
Parkeringsassistent, et populært utstyr som gjør det mulig for sjåføren å
lukeparkere uten å røre rattet - til også å gjelde vertikal
parkering.
Målet er å
gjøre parkering så hurtig, nøyaktig, effektiv og lite krevende som mulig. Her
vil det brukes følere som identifiserer en parkeringsplass med
tilstrekkelig bredde, for deretter å styre bilen på plass med Fords
elektroniske servostyring. Poenget er at Ford allerede har den teknologien
som er nødvendig for å gå fra dagens Parkeringsasistent til vertikal parkering.
Systemet gir fordeler både for sjåføren og andre veibrukere gjennom hurtighet
og presisjon. Rettere og penere parkering betyr også mer plass for alle
Da Bill Ford
la frem selskapets framtidsvyer minnet han om prognosen om at dagens 1 milliard
biler vil kunne fordobles eller tredobles innen 2050. - Vi vil i stigende
grad utnytte tilgjengelig teknololgi for å redusere bilkøer og ulykker, sa
Ford.- Jeg er overbevist om at vi vil få se mange av disse fremskrittene ganske
snart siden mye teknologi allerede er oppfunnet og testet.