Bodø-arkitekten Unni: Valgte Mustang Mach-E fordi den ser best ut!

Ford Motor Norge AS -
28-06-2012 13:29
Nye Focus ST
vil levere en unik kombinasjon av ytelser, kjøreegenskaper, komfort og eleganse
til over 40 land rundt om i verden som Fords første globale høyytelsesbil.
Utstyrt med
en 2,0-liters turbomatet EcoBoost-motor på 250 HK forventes det at Focus ST
skal nå 0-100 km/t på 6,5 sekunder og ha en toppfart på 248 km/t. De
kompromissløse ytelsene komplementeres av forsterkede dynamiske egenskaper og
en omfattende serie sjåførassistansefunksjoner.
Den
drivstoffektive EcoBoost-motoren betyr også at Focus ST forventes å klare seg
med et blandet forbruk på 0,72 l/mil og et CO2-utslipp på 169 g/km;
20 % lavere enn foregående Focus ST.
- Dette er
en bil Ford-entusiaster har ventet på, sier Matthias Tonn, sjefsingeniør hos
Ford of Europe. - Vi har arbeidet hardt for å sørge for at sjåførene virkelig
vil oppleve hva ST-merket står for.
ST
(Sport Technologies)-merket ble lansert i 1997, og kundene hare lært seg å
forvente at biler med det unike ST-merket kombinerer høye ytelser med praktiske
egenskaper.
One Ford
- One
Ford-strategien åpnet veien for nye Focus ST. Det er den samme bilen over alt,
fra motoren til hjuloppheng, fjæring og utseende, sier Dieter Schwarz, leder
for Ford Team RS. – Du vil for eksempel kunne kjøre en Focus ST i Beijing og få
den samme dynamiske opplevelsen som i Los Angeles, London eller Oslo.
- Vår
strategi for høyytelsesbiler er basert på det faktum at entusiastene over hele
verden vil ha de samme opplevelsene, legger Schwarz til. - For Focus ST betyr
det høy kjøreglede kombinert med evnen til å ta deg på ferie, til og fra jobben
eller til butikken med en høy grad av komfort.
Kraftigste ST
Nye Focus ST
drives av en 2,0-liters EcoBoost-motor med 250 HK og et dreiemoment på hele 360
Nm i en bred og flat kurve. I praksis betyr dette effekten til en stor motor
med drivstoffeffektiviteten til en mindre. Dette oppnås gjennom en kombinasjon
av høytrykks direkteinnsprøyting, lavfriksjons turbo og doble variable
kamaksler (Ti-VCT), endret innsug og eksossystem og unik kalibrering. Den
manuelle 6-trinns girkassen sørger for at sjåføren kan oppnå fremragende
drivstoffeffektivitet på langturer.
Motoren gir
også fra seg en tydelig Focus ST-lyd, utviklet for å bli satt pris på enten man
befinner seg inne i eller utenfor bilen. For dem som er inne i bilen overfører
en nyutviklet lydsymposer motorlyden direkte fra motorens luftinntak til
kupéen.
- Dette
gir et absolutt iørefallende sportslig inntrykk i kupéen, og sørger for at
sjåføren aldri er i tvil om at dette er en spesiell bil, sier Tonn. Nye Focus
er forbedret i forhold til forgjengeren på alle områder – og vi måtte forsikre
oss om at lyden ble oppfattet som entusiastisk også av sjåføren.
Dynamiske
egenskaper
Den nye
sportsstyringen med variabel utveksling reduserer styrefølsomheten når sjåføren
følger en rett linje og øker følsomheten i sving. Rattet kan dreies til nesten
fullt utslag uten at sjåføren behøver å skifte tak, noe som betyr bedre
kontroll i svingene.
Den
elektroniske servostyringen EPAS er spesielt kalibrert for nye Focus ST og
registrerer og motvirker dreiemomentstyring ved å bruke en mer aggressiv
innstilt versjon av Fords Torque Steer Compensation. Det elektroniske
stabilitetsprogrammet (ESP) har tre klart adskilte modus - fra ett som finnes
på alle Focus-modeller til et modus der ESP bare griper inn når det er absolutt
nødvendig til en fullstendig avstengning av ESP.
Nye Focus ST
har også dynamisk kurvekontroll, som bremser ned det innvendige forhjulet
gjennom en sving for å redusere understyringen. Understyringskontroll i sving
øker dreiemomentet for å skape et yaw-moment både med og uten bruk av
gasspedalen basert på bilens understyringsoppførsel før ESP kobles inn.
Fjæringen på
nye Focus ST er tilpasset de avanserte sjåførassistansefunksjonene og de
spesialutviklede Goodyear Eagle-dekkene. Presisjonen i sving er forsterket
gjennom bruk av oppgraderte støtdempere og fjærer som senker chassiset
med 10 mm sammenlignet med andre Focus-modeller.
Bakhjulsopphenget
er også endret med et antall nye deler utviklet spesielt for Focus ST. De
oppgraderte spindlene og helt nykonstruerte stabilisatorstag gir fremragende
tilbakemelding og kontroll.
Unik ST-styling
Nye Focus ST
vil bli tilgjengelig som 5-dørs kombikupé og stasjonsvogn. Begge legger
muskuløs tilstedeværelse til kinetic design-formspråket på standard Focus.
Tangerine
Scream, den nye signaturfargen, stemmer godt med Focus ST's spennende og
energiske karakter. Spirit Blue, Race Red, Panther Black, Frozen White og
Moondust Silver er også tilgjengelige farger.
Focus ST's
aggressive og aerodynamiske design har en tolkning av Fords signatur
trapesformet grill, markante sideskjørt og en dynamisk bakre støtfanger med
diffuser i den nedre delen. Takspoileren forbedrer høyhastighetsstabilitet og
reduserer luftmotstand.
Elegant
sportsinteriør
Focus ST byr
på spesialutformet ratt, girspak og pedaler. Det mørke taktrekket og trekket på
stolpene er en integrert del av ST's design-DNA og øker følelsen av å være i en
høyytelsesbil som mange vil betegne som en ekte kjøremaskin.
Ford
arbeidet tett med seteprodusenten Recaro for å gi Focus ST-kundene ultimat
komfort og støtte. Recaro sportssetene gir en eksklusiv premiumfølelse, og har
lengdejustering - som den første i klassen - og tilting av seteputen. Et helt
nytt baksete sørger for at baksetepassasjerene også oppnår optimal komfort.
Nye Focus ST
er nå klar for å kunne bestilles i Norge og prisen på en 5-dørsversjonen er
467.100 og stasjonsvogn 478.100
*****************
*Alle tall
for drivstofforbruk og CO2-utslipp er fra offisielt godkjente tester
i samsvar med EU-direktiv 93/116/EC. Oppgitte tall for drivstofforbruk er
basert på det europeiske drivstofføkonomidirektivet EU 80/1268/EEC og vil kunne
skille seg fra resultatene av kjøresykluser for måling av drivstofforbruk i
andre deler av verden.