Bodø-arkitekten Unni: Valgte Mustang Mach-E fordi den ser best ut!

Ford of
Europe arbeider nå ut fra en plan om mer enn tredobling av produksjonen av
biler utstyrt med den drivstoffeffektive og kraftige EcoBoost-motoren, fra 141.000
i fjor til ca. 480.000 i 2015. Over 300.000 av disse bilene vil etter planen
være utstyrt med den nye 1.0-litersmotoren.
Fords
høyteknologiske globale familie av EcoBoost-motorer kombinerer turbolading,
direkte drivstoffinnsprøyting og variable ventiltider både for innsug- og
eksosventiler. Resultatet er kreftene til en stor og drivstoffeffektiviteten
til en liten motor.
Ford
planlegger å bygge 800.000 biler for det europeiske markedet utstyrt med
1.0-liters EcoBoost-motor i perioden 2012-2015. Til sammen vil det bli bygget
1,3 millioner EcoBoost-motorer av alle størrelser for europeiske biler i denne
perioden.
Våre
EcoBoost-planer er aggressive, men vi tror at etterhvert som kundene opplever
denne motorfamilien vil de forstå hvorfor, sier Sherif Marakby, Ford of Europes
sjef for drivlinjer. - Dette er en innovasjon i en helt egen klasse, og
1,0-litersmotoren er uten konkurranse hva gjelder forholdet mellom
effektivitet, krefter og raffinement.
Antall
Ford-modeller med EcoBoost-motorer vil fordobles, fra 5 til 10, fram
til 2015, da over halvparten av Ford of Europes bensindrevne biler vil ha
denne motortypen.
EcoBoost ble
lansert i Europa sent i 2010 med et sylindervolum på 1.6- og 2.0 liter. Den
minste ble levert til C-MAX mens begge var tilgjengelig i S-MAX-, Galaxy- og
Mondeo. I 2011 ble også Focus tilgjengelig med EcoBoost-motorer.
I år kom den
3-sylindrede 1,0-liters EcoBoost-motoren, som har høstet omfattende ros blant
europeiske motorjournalister for drivstofføkonomi som er best i sin klasse og overraskende
ytelser og raffinement. Ford Focus var først ute med denne motorvarianten, som
i løpet av året også gjøres tilgjengelig i C-MAX og nye B-MAX. Dernest lanseres
den i en rekke andre Ford-modeller.
Populariteten
og utvidelsen av EcoBoost-serien gir grunnlag for en produksjonsvekst til
330.000 enheter neste år, det vil si 44 % av alle Ford of Europes bensindrevne
biler. Ford of Europe regner for øvrig med å bygge ytterligere 800.000
EcoBoost-motorer i året for markeder utenfor Europa innen 2015, opp
fra 90.000 i 2011.
- Enten det
er 1-literen på 125 HK eller 2-literen på 250 HK i den kommende Focus ST,
leverer EcoBoost en kombinasjon av drivstoffeffektivitet og ytelser som ville
blitt sett på som en ren umulighet for en bensinmotor for bare noen år siden,
sier Barb Samardzich, visepresident for produktutvikling hos Ford of Europe. -
De har ytelsene, raffinementet og dreiemomentet som kundene vil ha, og med
drivstofforbruket til en mindre motor.