COOKIE POLICY
Informasjonskapsler er avgjørende for at vi kan yte deg bedre service. Vi lagrer ikke informasjon som kan identifisere deg som person. Du finner mer om cookies under Datasikkerhet

22.01.2014

Nye 2-tonns Transit er best i klassen på eierskapskostnader

Ford Motor Norge AS - 21-01-2014 15:47 CET

Fords nye 2-tonns Transit nyttekjøretøyserie vil gi klassens laveste eierskapskostnader og beste lastekapasitet når den kommer på markedet i Norge våren 2014.

Transit har også klassens beste drivstoffeffektivitet med sine ECOnetic-modeller, og byr i tillegg på betydelig reduserte vedlikeholds- og reparasjonskostnader, fremragende slitestyrke, økt lastekapasitet og smarte lasteromløsninger.

Den nye modellen er en del av en total fornyelse av Fords nyttekjøretøyprogram for Europa, og lanseres i tillegg til Transit Custom og Transit Connect, som er årets internasjonale varebiler for 2013 og 2014, pluss Transit Courier, som også kommer i 2014.

- Fords flaggskip 2-tonns Transit setter nok en gang standarden i klassen ved å redusere eierkostnadene, flytte mer last pr. tur og lansere verdifulle nye teknologier, sier adm. direktør Steve Kimber hos Ford Motor Norge. - Alt dette sammen med det enorme modellutvalget og naturligvis den legendariske Transit-styrken.

Ford feiret tidligere i år Transit nr. 7 millioner siden lanseringen av dette ikoniske merket i 1965.

Fremragende eierskapskostnader,

effektive drivlinjer og velkjent Transit-tøffhet

Transit ECOnetic-modellene leverer klassens laveste CO2-utslipp på 169 g/km (med 100 km/t fast hastighetsbegrenser), som tilsvarer et drivstofforbruk fra 0,64 l/mil. I forhold til dagens Transit ECOnetic er dette en reduksjon av drivstofforbruket på 6%.

Kreftene kommer fra en unikt kalibrert 2.2-liters Duratorq TDCi dieselmotor på 125 HK utstyrt med Auto-Start-Stop og Fords innovative akselerasjonskontroll. Transit ECOnetic-serien består nå av seks forskjellige varebilmodeller med totalvekt på opp til 3,5 tonn.

Øvrig Transit-modeller har den drivstoffeffektive 2.2-liters Duratorq dieselmotoren på 100, 125 og  155 HK, og en 6-trinns manuell girkasse. Kundene kan også bestille en 125 eller 155 HK HDT6 motor som innfrir Euro HDT VI-utslippsstandard.

Den nye Transit-serien kan leveres med for-, bak- og firehjulsdrift. Den byr også på serviceintervaller som er utvidet til 2 år/50.000 km, med tidsforbruket ved driftsettersyn over 150.000 km redusert fra 5,4 til 4,2 timer.

Fords analyse av 23 reparasjonstider viser at den også er klasseledende for ikke-planlagt vedlikehold og reparasjoner. Eksempelvis er arbeidstiden for reparasjon av skivebremsene på bakhjulene redusert fra 2,6 til 1,3 timer. Kostbar feilfylling av drivstoff unngås med det unike Ford Easy Fuel-systemet, som er standard på Transit.

Den nye modellens enormt sterke karosserikonstruksjon består av høystyrke og ultrahøystyrke boronstål, og har en omfattende 12-års garanti mot gjennomrusting.

Med Fords ultrakrevende testprogram for kommersielle kjøretøy har nye Transit tilbakelagt 11 millioner km i Europa og Nord-Amerika, noe som tilsvarer 275 ganger jorda rundt – med over 500.000 km kjørt av Transit-kunder på vanlig vei.

For første gang har også den nye modellen gjennomgått ekstreme styrketester som sikrer at kjøretøy vil oppføre seg på en forutsigelig måte dersom det utsettes for de verst tenkelige former for sammenstøt, som å treffe en 14 cm høy fortauskant i 60 km/t.

Bedre kapasitet og fleksibilitet

Nye Transit har opptil 11 % mer lasteplass enn utgående modell  og en serie innovative lasteromfunksjoner som sikrer enklere og tryggere transport av varer.

Det moderne varebileksteriøret skjuler et lasteområde som kan frakte standard bygningsmaterialer som rør og plater, med mer vertikale sidevegger og praktiske døråpninger. Eksempelvis har sidedøren en klasseledende dørbredde på 130 cm, som muliggjør lasting og lossing med gaffeltruck.

Gjennomgående er lastevolumet økt med ca. 10% sammenlignet med utgående Transit: for eksempel er L2-varebilens maksimale volum økt fra 10,3 til 11,2 m3, og muliggjør frakt av fire Europaller og varer med en lengde på 3,0 meter langs gulvet. Den største Jumbo-varebilen kan for sin del svelge 15,1 m3 last.

Varebilene er tilgjengelig tre forskjellige lengder, to takhøyder og totalvekter på opptil 4,7 tonn. Smarte nye funksjoner er nå inkludert:

·  Integrert stigtrinn på bakre støtfanger med klasseledende trinnhøyde

·  Slitesterkt plastplate på gulvet med 10 cm høye kanter som forenkler renholdet inne i bilen

·  DIN/ISO surrekroker i sideveggene som sørger for at gulvet er uten hindringer

·  LED lasterombelysning som gir optimalt arbeidslys

·  Iøynefallende dekaler som varsler annen trafikk dersom bakdørene står åpne

·  3.5-tonns tilhengerkapasitet på 350 HD-modeller

Ytterligere Transit-varianter inkluderer 8/9 seter personbil, pluss chassis med enkelt og dobbelt førerhus. Et nytt SuperJumbo chassis gir plass til 5 m lasteplan eller påbygg og Transit Fabrikkbygget buss kan leveres med 17 eller 18 seter.

Overlegen sjåførkomfort, avanserte teknologier

Førerhuset er betydelig rommeligere enn på utgående modell, med økt skulderbredde, takhøyde og sikt, og med en mer komfortabel kjørestilling, blant annet som følge av fireveis regulerbart ratt.

Interiøret, med sitt elegante instrumentpanel, har også et stort antall intelligente oppbevaringsplasser, inklusive en hylle i full bredde under taket og et stort og skjult oppbevaringsrom under passasjersetet. En 230 V elektrisk kontakt kan brukes til å lade verktøy eller bærbart datautstyr uten behov for spesielle adaptere.

Ford ingeniører har konstruert kjøretøyet til å gi klasseledende dynamiske egenskaper, med mer personbillignende kjøreegenskaper både i bygater og ute på hovedveiene. Førerhuset er også betydelig mer raffinert, med redusert støynivå og forbedret kjørekomfort.

Det er også lagt inn en rekke bekvemmelighetsfunksjoner på linje med Fords nyeste personbiler, som Ford SYNC med stemmeaktivert kommunikasjon og den innovative AppLink – der sjåføren kan kontrollere sine favorittapper til smarttelefon med stemmen.

En annen unik Ford SYNC teknologi er Nødhjelpassistanse, som automatisk vil anrope den lokale redningstjenesten dersom det oppstår en ulykke der en kollisjonspute løses ut.

Andre teknologier som vil hjelpe sjåføren gjennom en lang og krevende arbeidsdag er blant annet :

·         Adaptiv Cruisekontroll, med frontvarsling

·         Filskiftevarsling og føreroppmerksomhetsovervåkning

·         Ryggekamera med tilhengerovervåkning

·         Statiske kurvelys

·         Dekktrykkovervåkning

Kjøretøyet har også den nyeste elektroniske stabilitetskontroll-teknologien med innovative egenskaper som kurvekontroll - et Ford-utviklet system som vil gi en stabil fartsreduksjon dersom det kjøres for hurtig inn i en sving – sammen med adaptiv lastekontroll, krengningskontroll, tilhengerstabilisator og bakkestartassistanse.

Nye Transit bygger på en spissteknologisk global plattform, og den Europeiske versjonen skal bygges i Ford Otosan-fabrikken i Tyrkia, med salgsstart tidlig i 2014.

# # #

* De angitt forbruks- og CO2 -tall er målt i henhold til tekniske krav og spesifikasjoner i nyeste utgave av EC 715/2007. . Tallene kan skille seg fra tallene for drivstofføkonomi fra andre deler av verden på grunn av forskjellige kjøresykluser og forskrifter.



Nyheter