Ford feirer 100-årsdagen for samlebåndet med nye mål for av
Ford feirer 100-årsdagen for samlebåndet med nye mål for av
Ford Motor Norge AS -
11-10-2013 11:30 GMT
Video om samlebåndet se vedlagte link; http://www.youtube.com/watch?v=AgL1ZL_sh08
I forbindelse med 100-årsdagen for det bevegelig samlebåndet som Ford Motor
Company fant opp under ledelse av Henry Ford, bygger selskapet nå videre på sin
innovasjonsarv ved å videreutvikle avanserte produksjonsmetoder og
introdusere banebrytende teknologier som kan komme til å revolusjonere
masseproduksjonen – nok en gang - i årene som kommer.
Ford utvider raskt sine avanserte produksjonsmetoder og øker den
globale produksjonskapasiteten for å møte stigende etterspørsel. Innen 2017 vil
selskapet ha utvidet sin globale og fleksible produksjon til å kunne bygge
gjennomsnittlig fire forskjellige modeller ved hver enkelt fabrikk rundt om i
verden. Dette for å oppnå større tilpasningsevne og dermed kunne dekke kundenes
etterspørsel.
- For hundre år siden hadde min tippoldefar en visjon om å bygge
sikker og effektiv transport for alle, sier Fords styreformann Bill Ford. - Jeg
er stolt over at han kunne gi folk en slik frihet ved å gjøre bilen økonomisk
oppnåelig for millioner av familier, og at hans visjon fortsatt er drivkraften
i alt vi gjør.
Ni kjerneplattformer
I 2017 vil praktisk talt alle Ford-modeller bygges på ni
forskjellige plattformer, med de fordelene det gir for
produksjonseffektiviteten, samtidig som det sikrer kunder over hele verden
kvaliteten, drivstoffeffektiviteten og den avanserte teknologien de etterspør.
I dag bygger Ford kjøretøy på 15 forskjellige plattformer.
- Henry Fords kjerneverdier for kvalitet, arbeidsflyt og
effektivitet finner fortsatt gjenklang i måten vi arbeider på i dag, sier John
Fleming, ansvarlig for global produksjon. - Ved å bygge på disse tradisjonene
bestreber vi oss for å standardisere produksjonen, gjøre fabrikkene mer
fleksible, og ta i bruk avanserte teknologier for effektivt å kunne gi våre
kunder de beste kjøretøyene og med best valuta for pengene uansett hvor de bor.
Fords ekspansjon i global produksjon har gjort det mulig å
beholde 130.000 ansatte på verdensbasis. Det har også satt selskapet i stand
til å bygge 6 millioner kjøretøy i 2013 – ca. 16 kjøretøy pr minutt rundt om i
verden. Innen 2015 vil Ford ha åpnet følgende nye fabrikker:
· 2011: Ford Sollers Elabuga monteringsfabrikk – Russland
· 2012 Ford Sollers Naberezhnye Chelny monteringsfabrikk –
Russland
· 2012: Chongqing #2 monteringsfabrikk – Kina
· 2012: Craiova motorfa7jbrikk – Romania
· 2012: Ford Thailand Motors – Thailand
· 2013: Chongqing motorfabrikk – Kina
· 2013: Nanchang monteringsfabrikk – Kina
· 2014: Camaçari motorfabrikk – Brasil
· 2014: Chongqing #3 monteringsfabrikk – Kina
· 2014: Chongqing girkassefabrikk – Kina
· 2014: Sanand monteringsfabrikk – India
· 2014: Sanand motorfabrikk – India
· 2015: Hangzhou monteringsfabrikk – Kina
· 2015: Ford Sollers Elabuga motorfabrikk – Russland
Ford startet produksjon i Europa i 1911, i Manchester, England. Fords
europeiske produksjonsopplegg omfatter i dag til sammen 22 anlegg. I fjor bygde
Ford over 1,4 millioner kjøretøy i Europa, inklusive Ford Fiesta, Europas mest
kjøpte småbil i 2012.
Innovasjon som endret verden
For 100 år siden tok Henry Ford og hans mannskap i Detroit i
bruk - det første bevegelige samlebåndet. Det
forenklet sammensetningen av Ford Model T’s 3.000 deler ved å dele prosessen
inn i 84 trinn, utført av grupper av arbeidere mens kjøretøyet ble trukket fra
stasjon til stasjon med tau.
Den nye prosessen revolusjonerte produksjonen og reduserte
byggetiden for et enkelt kjøretøy fra 12 timer til ca. 90 minutter.
Etterhvert som kostnad, tid og mannskap som var nødvendig for å
bygge bilene ble redusert gjennom forbedring og effektivisering av samlebåndet,
kunne Ford senke prisen på en Model T fra $850 til under $300. For første gang
i historien var en kvalitetsbil økonomisk oppnåelig for folk flest. Til slutt
kunne Ford bygge en Model T hvert 27. sekund og solgte over 15 millioner
eksemplarer på verdensbasis frem til 1927, det vil si over halvparten av alle
biler solgt frem til da.
- Fords måte å produsere på spredde seg raskt, ikke bare innen
bilindustrien, men også til produsenter av grammofoner, støvsugere, kjøleskap
og andre forbruksvarer. Samlebåndet ble rett og slett synonymt med amerikansk
produksjonsmetode.
I 1914 innstiftet Ford “$5 pr. arbeidsdag,” en betydelig lønn på
den tiden, som gjorde det mulig for arbeiderne å kjøpe bilene de bygde.
Initiativet skapte lojalitet blant de Ford-ansatte og sies å ha vært starten på
fremveksten av en middelklasse av forbrukere, uavhengig av geografi, fri til å
reise hvor de ville og bo der de ønsket.
Ford-entusiastene gir ære til Henry Ford og hans geniale
samlebånd. National Geographic Channel vil markere anledningen med en ny,
dokumentarfilm i deres serie «Ultimate Fabrikker», som skal vises fredag 18.
oktober. Informasjonen om lokale sendetider kan finnes her.
For ytterligere informasjon, grafikk, bilder og video om Fords
bevegelige samlebånd, besøk media.ford.com eller vår europeiske
mediaside: www.fordmedia.eu