Ford starter produksjonen av europeisk elektrisk Focus.

13.06.2013

Ford Motor Norge AS - 13-06-2013 00:44

Ford åpnet i dag et nytt kapittel i sin historie med produksjonsstart for nye Focus Electric i Saarlouis, Tyskland – den første fullelektriske Ford-bilen bygget i Europa.

Nullutslippsbilen Focus Electric danner fortropp for Fords program av elektrifiserte og drivstoffeffektive kjøretøy, som neste år vil få selskap av C‑MAX Energi Plug-in hybrid, fulgt av nye Mondeo hybrid kort tid etter.

Focus Electric er utviklet som et “One Ford” globalt kjøretøy og har en avansert elektrisk motor og litium-ion batteri som utvikler 143 HK og gir bilen en toppfart på 136 km/t og har en rekkevidde på 162 km. Modellen har vært produsert i Nord-Amerika siden desember 2011, og den Saarlouis-bygde versjonen vil bli tilgjengelig for europeiske kunder fra september i år.

- Focus Electric markerer en spennende ny æra med elektriske Ford-personbiler i Europa, og demonstrerer teknologisk fremgang når det gjelder å tilby våre europeiske kunder avanserte miljøvennlige kjøretøy, sier Steve Kimber, administrerende direktør for Ford Motor Norge. - Det er et kjøretøy som imøtekommer de mobilitetskrav og miljøhensyn dagens bilkjøperes har – der ytelser kombineres med avansert teknologi i en bil med null utslipp.

- At produksjonen av våre elektriske personbiler nå skjer her i Europa gir kundene våre flere valgmuligheter, der de kan bestemme hvorvidt en konvensjonell motor eller et elektrisk kjøretøy er det som dekker deres behov best, fastslår Kimber.

Nye Focus Electric er det første fullelektriske kjøretøyet som produseres direkte ved et samlebånd for masseproduksjon. Focus Electric er utstyrt med en 6,6 kW lader helintegrert med bilen, som kan levere ca. 100 km kjøring med 2-3 timers lading og 150 km kjøring med 3-4 timers lading fra en 32 Amp strømkilde.

Focus Electric har også et nytt brukergrensesnitt kalt SmartGauge, som beregner og viser rekkevidden basert på gjenværende energimengde og sjåførens kjøremåte, inklusive bremsing og akselerasjon og bruken av klima- og lydanlegg.

Bilen har også regenerativ lading for å fange opp opptil 95% av den energien som ellers ville ha gått tapt i bremseprosessen - i stedet tilbakeføres mest mulig energi til batteriet.

 

Nyheter

Kampanjer

Vis alle de siste kampanjene

Nyheter

Nyheter og arrangementer