Ny Ford Mondeo med utvidet parkeringsassistanse, elektrisk
Ny Ford Mondeo med utvidet parkeringsassistanse, elektrisk
Ford Motor Norge AS -
26-09-2012 00:30
I
tilknytning til åpningen av den internasjonale bilutstillingen i Paris opplyser
Ford i dag at den nye utgaven av Mondeo vil få et bredt spekter av innovative
teknologier, blant annet Fords første parkeringsassistent som også muliggjør
automatisk paralellparkering.
Ford
opplyser også at nye Mondeo vil bli den første modellen i denne klassen med
elektrisk justering av rattstammen med minnefunksjon, sete med massasjefunksjon
og selvåpnende bakluke. Det vil også bli den første europeiske
Ford-modellen med et nytt bakhjulsoppheng. Det vil gi nye Mondeo - det første
kjøretøyet bygget på Fords globale CD-plattform - mer raffinerte og dynamiske
kjøreegenskaper.
- Dette er
utstyr som forteller noe om kvaliteten, teknologien og kjøreopplevelsen i nye
Mondeo, sier Steve Kimber, adm. direktør hos Ford Motor Norge.
- Mondeo har
alltid stått i fremste rekke blant Fords europeiske personbiler, og den
nye modellen er en milepæl hva gjelder tilgjengelig utstyr i denne klassen,
fastslår Kimber.
En ekstra
spennende detalj er Avansert Parkeringsassistent. Den vil forenkle
parkering i en rekke kjøresituasjoner, og blir Fords første automatiserte
parkeringssystem som både lukeparkerer og rygger inn i en parkeringslomme.
Nye Mondeo
vil ha et avansert hjuloppheng og elektronisk servostyring for
optimalisert manøvrering og dynamiske kjøreegenskaper. Det nye
hjulopphenget vil også forbedre kjøreopplevelsen og senke støynivået for dem
som sitter i baksetet.
Den
elektriske justeringen av rattstammen med minne, som for første gang blir
tilgjengelig i Mondeo-klassen, gjør det enkelt å optimalisere komfort og
kjørestilling. En massasjefunksjon i de konturformede setene vil også bidra til
økt komfort. En annen komfortdetalj er det elektrisk oppvarmede rattet
Nye Ford
Mondeo blir tilgjengelig som 5-dørs kombikupé og stasjonsvogn, og en 4-dørs
sedan blir klassens første bensin/elektriske hybrid, der en spesialutviklet
2.0-liters bensinmotor er kombinert med en 35 W litium-ionbatteri for å gi
optimal drivstofføkonomi og lavt CO2-utslipp.
Nye Mondeo
vil også være den første bilen i sin klasse med en 1,0-liters bensinmotor
- EcoBoost-motoren som er kåret til årets internasjonale motor. En
ECOnetic Technology-modell med 1,6-liters dieselmotor vil også være
tilgjengelig. Begge forventes å gi klassens beste drivstofføkonomi.
I tillegg
kan Mondeo-kundene velge mellom de effektive og kraftfulle 1,5- og 2,0-liters
EcoBoost bensinmotorene med turbo og direkteinnsprøyting - og en
2,0-liters TDCi dieselmotor. For første gang vil også en dieseldrevet Mondeo
med firehjulsdrift være tilgjengelig.
Nye Mondeo
er designet med utgangspunkt i Fords nyutviklede globale formspråk, tuftet på
eleganse og sportslighet. Den lave taklinjen fremhever profilen til en
sportscoupé samtidig som et rommelig og praktisk interiør er beholdt.
Den slanke
sidelinjen gir en premium-følelse, mens den sofistikerte fronten har Fords nye
og mer fremtredende trapesformede grill, en "power-dome" forhøyning
på motorpanseret og klassens første adaptive LED frontlys.
Interiøret
preges av en høy grad av ergonomi, komfort og kvalitet.
Mondeo vil
også tilby SYNC med MyFord Touch, et stemmeaktivert kommunikasjonssystem
med 8-tommers firefarget berøringsskjerm og kapasitet til å virke som WiFi
hotspot for opptil fem enheter.
SYNC med
MyFord Touch gjør at sjåføren kan holde hendene på rattet og øynene på veien og
kontrollere telefon, bilens mediespillere, klimaanlegg og navigasjonssystem med
stemmekommandoer.
Nye Mondeo
er også Europa-debut for Fords oppblåsbare setebelter bak. Disse er konstruert
for å redusere hode-, nakke- og brystskader på dem som sitter i
baksetene. Ved en ulykke vil beltet ekspandere og fordele kollisjonskreftene
over et område som er fem ganger større enn det som oppnås med et konvensjonelt
bilbelte.
Nye Mondeo
kommer i salg i annen halvdel av 2013.