Nye Ford Fiesta med 7 drivlinjer under 100 g/km CO2
Nye Ford Fiesta med 7 drivlinjer under 100 g/km CO2
Ford Motor Norge AS -
26-09-2012 00:15
I forkant av
den internasjonale bilutstillingen i Paris opplyser Ford at nye Fiesta tar mål
av seg til å bli best i klassen på drivstofføkonomi, med syv drivlinjer som
slipper ut mindre enn 100 g/km CO2 og forbruker mindre enn 0,43
l/mil.
Kjøpere av
nye Fiesta kan også velge en ECOnetic Technology-variant som forventes å gi et
drivstofforbruk på 0,33 l/mil og et CO2-utslipp på 87 g/km.
- Fords nye
Fiesta flytter drivstofføkonomien i denne klassen til nye høyder ved hjelp av
avanserte nye teknologier, sier Steve Kimber, adm. direktør hos Ford Motor
Norge.
- Fiesta
brøt mange barrierer da den ble lansert i 1976 og lavt drivstofforbruk var
viktig for mange bilkjøpere da som nå. Siden den gang har Ford solgt over 15
millioner Fiestaer, og den nye modellen som blir vist på Paris-utstillingen har
et mer sofistikert utseende, moderne uttrykk, spennende teknologisk utstyr og
en omfattende serie motorer - fortsatt med et stort fokus på lavt forbruk, sier
Kimber.
Den europeiske
Fiesta-modellen vil ha følgende motorprogram i Norge:
- 1,0-liters
EcoBoost bensinmotor, "Årets internasjonale motor 2012”med 100 og 125
HK
- 1,0-liters
bensinmotor med 65 og 80 HK
- 1,5-liters
Duratorq TDCi dieselmotor med 75 HK,
- 1,6-liters
Duratorq TDCi dieselmotor med 95 HK
- 1,6-liters
Ti-VCT bensinmotor på 105 HK, powershift
Fords
Auto-Start-Stop-system vil være tilgjengelig på 1,0-liters EcoBoost, 1,0-liters
bensinmotor og 1,6-liters TDCi ECOnetic Technology-versjonen.
Auto-Start-Stop
muliggjør et CO2-utslipp* på under 100 g/km for 1,0-liters EcoBoost
og 1,0-liters bensinmotor mens Duratorq TDCi dieselmotoren også slipper ut
under 100 g/km CO2. Fords avanserte 6-trinns Powershift girkasse tas
for første gang i bruk på denne serien.
Ford
benytter også elektronisk servostyring og nye chassis- og fjæringskomponenter
for forbedret kjørekvalitet. Resultatet er velkjente dynamiske og sportslige
kjøreegenskaper. En høyytelses Fiesta ST, drevet av en 1,6-liters motor som
utvikler 182 HK, kommer i produksjon tidlig i 2013.
Nye Fiestas
tilbud av Ford sjåførassistanseteknologier vil for første gang i denne klassen
inkludere MyKey. MyKey gjør sin europeiske debut i 2012 og gir foreldrene
mulighet til å kontrollere bilens innstillinger for de unge bilførerne,
inkludert maksimal hastighet og volumet på audioanlegget, ved å programmere
dette inn i en individuell nøkkel.
Nye Fiesta
vil også være utstyrt med SYNC med Nødhjelpassistanse - som automatisk kobler
bilen til den lokale redningstjenesten på korrekt språk for landet der bilen
befinner seg i - dersom den involveres i en alvorlig trafikkulykke. Nye
Fiesta vil også tilby Active City Stop, et system som er utformet for å hindre
sammenstøt i lave hastigheter.
Den nye
versjonen av Fiesta kommer også med et mer sofistikert utseende, i tråd med
Fords globale designspråk, inklusive karakteristiske LED-frontlys, motorpanser
med effektforhøyning og med 17-tommers lettmetallfelger. Fords eksperter på
ergonomi og interiørdesign har for sin del sørget for et interiør som
fullt ut innfrir de forventningene eksteriøret skaper.