COOKIE POLICY
Informasjonskapsler er avgjørende for at vi kan yte deg bedre service. Vi lagrer ikke informasjon som kan identifisere deg som person. Du finner mer om cookies under Datasikkerhet

28.06.2012

Ny Focus ST er Fords første globale høyytelsesbil.

Ford Motor Norge AS - 28-06-2012 13:29

Nye Focus ST vil levere en unik kombinasjon av ytelser, kjøreegenskaper, komfort og eleganse til over 40 land rundt om i verden som Fords første globale høyytelsesbil.

Utstyrt med en 2,0-liters turbomatet EcoBoost-motor på 250 HK forventes det at Focus ST skal nå 0-100 km/t på 6,5 sekunder og ha en toppfart på 248 km/t. De kompromissløse ytelsene komplementeres av forsterkede dynamiske egenskaper og en omfattende serie sjåførassistansefunksjoner.

Den drivstoffektive EcoBoost-motoren betyr også at Focus ST forventes å klare seg med et blandet forbruk på 0,72 l/mil og et CO2-utslipp på 169 g/km; 20 % lavere enn foregående Focus ST.

- Dette er en bil Ford-entusiaster har ventet på, sier Matthias Tonn, sjefsingeniør hos Ford of Europe. - Vi har arbeidet hardt for å sørge for at sjåførene virkelig vil oppleve hva ST-merket står for.

 ST (Sport Technologies)-merket ble lansert i 1997, og kundene hare lært seg å forvente at biler med det unike ST-merket kombinerer høye ytelser med praktiske egenskaper.

 One Ford

- One Ford-strategien åpnet veien for nye Focus ST. Det er den samme bilen over alt, fra motoren til hjuloppheng, fjæring og utseende, sier Dieter Schwarz, leder for Ford Team RS. – Du vil for eksempel kunne kjøre en Focus ST i Beijing og få den samme dynamiske opplevelsen som i Los Angeles, London eller Oslo.

- Vår strategi for høyytelsesbiler er basert på det faktum at entusiastene over hele verden vil ha de samme opplevelsene, legger Schwarz til. - For Focus ST betyr det høy kjøreglede kombinert med evnen til å ta deg på ferie, til og fra jobben eller til butikken med en høy grad av komfort.

 Kraftigste ST

Nye Focus ST drives av en 2,0-liters EcoBoost-motor med 250 HK og et dreiemoment på hele 360 Nm i en bred og flat kurve. I praksis betyr dette effekten til en stor motor med drivstoffeffektiviteten til en mindre. Dette oppnås gjennom en kombinasjon av høytrykks direkteinnsprøyting, lavfriksjons turbo og doble variable kamaksler (Ti-VCT), endret innsug og eksossystem og unik kalibrering. Den manuelle 6-trinns girkassen sørger for at sjåføren kan oppnå fremragende drivstoffeffektivitet på langturer.

Motoren gir også fra seg en tydelig Focus ST-lyd, utviklet for å bli satt pris på enten man befinner seg inne i eller utenfor bilen. For dem som er inne i bilen overfører en nyutviklet lydsymposer motorlyden direkte fra motorens luftinntak til kupéen.

- Dette gir et absolutt iørefallende sportslig inntrykk i kupéen, og sørger for at sjåføren aldri er i tvil om at dette er en spesiell bil, sier Tonn. Nye Focus er forbedret i forhold til forgjengeren på alle områder – og vi måtte forsikre oss om at lyden ble oppfattet som entusiastisk også av sjåføren.

Dynamiske egenskaper

Den nye sportsstyringen med variabel utveksling reduserer styrefølsomheten når sjåføren følger en rett linje og øker følsomheten i sving. Rattet kan dreies til nesten fullt utslag uten at sjåføren behøver å skifte tak, noe som betyr bedre kontroll i svingene.

Den elektroniske servostyringen EPAS er spesielt kalibrert for nye Focus ST og registrerer og motvirker dreiemomentstyring ved å bruke en mer aggressiv innstilt versjon av Fords Torque Steer Compensation. Det elektroniske stabilitetsprogrammet (ESP) har tre klart adskilte modus - fra ett som finnes på alle Focus-modeller til et modus der ESP bare griper inn når det er absolutt nødvendig til en fullstendig avstengning av ESP.

Nye Focus ST har også dynamisk kurvekontroll, som bremser ned det innvendige forhjulet gjennom en sving for å redusere understyringen. Understyringskontroll i sving øker dreiemomentet for å skape et yaw-moment både med og uten bruk av gasspedalen basert på bilens understyringsoppførsel før ESP kobles inn.

Fjæringen på nye Focus ST er tilpasset de avanserte sjåførassistansefunksjonene og de spesialutviklede Goodyear Eagle-dekkene. Presisjonen i sving er forsterket gjennom  bruk av oppgraderte støtdempere og fjærer som senker chassiset med 10 mm sammenlignet med andre Focus-modeller.

Bakhjulsopphenget er også endret med et antall nye deler utviklet spesielt for Focus ST. De oppgraderte spindlene og helt nykonstruerte stabilisatorstag gir fremragende tilbakemelding og kontroll.

 Unik ST-styling

Nye Focus ST vil bli tilgjengelig som 5-dørs kombikupé og stasjonsvogn. Begge legger muskuløs tilstedeværelse til kinetic design-formspråket på standard Focus.

Tangerine Scream, den nye signaturfargen, stemmer godt med Focus ST's spennende og energiske karakter. Spirit Blue, Race Red, Panther Black, Frozen White og Moondust Silver er også tilgjengelige farger.

Focus ST's aggressive og aerodynamiske design har en tolkning av Fords signatur trapesformet grill, markante sideskjørt og en dynamisk bakre støtfanger med diffuser i den nedre delen. Takspoileren forbedrer høyhastighetsstabilitet og reduserer luftmotstand.

Elegant sportsinteriør

Focus ST byr på spesialutformet ratt, girspak og pedaler. Det mørke taktrekket og trekket på stolpene er en integrert del av ST's design-DNA og øker følelsen av å være i en høyytelsesbil som mange vil betegne som en ekte kjøremaskin.

Ford arbeidet tett med seteprodusenten Recaro for å gi Focus ST-kundene ultimat komfort og støtte. Recaro sportssetene gir en eksklusiv premiumfølelse, og har lengdejustering - som den første i klassen - og tilting av seteputen. Et helt nytt baksete sørger for at baksetepassasjerene også oppnår optimal komfort.

Nye Focus ST er nå klar for å kunne bestilles i Norge og prisen på en 5-dørsversjonen er 467.100 og stasjonsvogn 478.100

*****************

*Alle tall for drivstofforbruk og CO2-utslipp er fra offisielt godkjente tester i samsvar med EU-direktiv 93/116/EC.  Oppgitte tall for drivstofforbruk er basert på det europeiske drivstofføkonomidirektivet EU 80/1268/EEC og vil kunne skille seg fra resultatene av kjøresykluser for måling av drivstofforbruk i andre deler av verden.



Nyheter