COOKIE POLICY
Informasjonskapsler er avgjørende for at vi kan yte deg bedre service. Vi lagrer ikke informasjon som kan identifisere deg som person. Du finner mer om cookies under Datasikkerhet

12.06.2012

Ny Ford Ranger på plass i Norge

I disse dager starter salget av en helt ny generasjon Ford Ranger i Norge, der egenskapene både som nyttekjøretøy og familiebil er forsterket. Dette kommer blant annet til uttrykk gjennom økt komfort, et økt antall elektroniske sjåførassistanseteknologier, og også i en markert styrking av konstruksjonsmessig funksjonalitet.

Nye Ford Ranger leveres i tre karosserivarianter; Single Cab, Rap Cab og Double Cab i de fire utstyrsvariantene XL, XLT, Limited og Wildtrak. I Norge leveres nye Ranger kun med firehjulsdrift, men man kan velge mellom tre 4-sylindrede dieselmotorer på henholdsvis 2,2 og 3,2 liter som dekker effektklassene fra 125 til 200 HK og 6-trinns manuell eller automatisk girkasse. 

Utvidet kundegrunnlag

– Med de egenskapene som er bygget inn i den nye Ranger-generasjonen har vi fått en betydelig utvidelse av kundegrunnlaget for dette kjøretøyet, sier Per Netland, salgsdirektør for nyttekjøretøy og storkunder hos Ford Motor Norge.

– På den ene siden er det en pickup der egenskapene for de profesjonelle brukerne er vesentlig forsterket og forbedret. Samtidig er det bygget inn komfort, sikkerhet og teknologier som også gjør bilen til et absolutt interessant alternativ for familier med en livsstil og fritidsinteresser som krever et kjøretøy med egenskaper som en vanlig personbil ikke dekker.

Blant de forholdene Netland nevner som dekker både profesjonelle brukere og privatkunder er klasseledende kjøreegenskaper kombinert med teknologier som Traction Control, Hill Descent Control, bakkestartassistanse, system som hindrer tilhengerskrens, system som hindrer velt og muligheten for å skifte mellom bakhjulsdrift og firehjulsdrift mens bilen kjører.

Mer utstyr

På utstyrslistene – noe som standardutstyr og noe som ekstrautstyr - finnes også utstyr som Easyfuel som hindrer feilfylling av drivstoff, ryggekamera eller ryggesensorer, oppvarmet frontrute og Bluetooth med stemmestyring av visse funksjoner.

– Jeg tror også den vesentlige forbedringen av både materialene som er brukt og kvaliteten på montering og finish vil bli lagt merke til og satt pris på. Det samme gjelder det faktum at nye Ranger kan trekke en tilhenger med totalvekt på 3350 kg, noe den er alene om i denne pickupklassen, sier Netland.

Han legger også vekt på de sikkerhetsmessige forbedringene den nye modellen har fått. I tillegg til virkningene av en superstiv karosserikonstruksjon har nye Ranger to kollisjonsputer foran, to sidekollisjonsputer, knekollisjonspute for sjåføren, kollisjonsgardin på modeller med to seterader og forhåndsstramming av setebeltene. Dette er i hovedsak det samme utstyret som følger med Intelligent Protection System i Fords moderne personbiler som Mondeo og Focus.

Høyt EuroNCAP-score

– Utstyr som dette, sammen med den innebygde styrken i konstruksjonen, gjorde at Ranger oppnådde den høyeste karakteren den uavhengige testorganisasjonen EuroNCAP noen gang har gitt en pickup etter en omfattende kollisjonstest med hele 5 stjerner. Den oppnådde også høye karakterer for fotgjengerbeskyttelse, forteller Netland.

– Kjøring i terreng er ikke tillatt i Norge. Samtidig er det ingen tvil om at en pickup brukes under forhold der fremkommelighet og kjøresikkerhet er usedvanlig viktig. Da vil for eksempel en vadedybde på 80 cm – fra 10 til 35 cm mer enn konkurrentene - bli satt pris på. Det samme vil Hill Descent Control, der bilens systemer kontrollerer nedstigningshastigheten mens sjåføren kan konsentrere seg fullt og helt om manøvreringen.

Høy fremkommelighet

En annen fordel er at Ford Ranger kan sjaltes mellom bakhjulsdrift og firehjulsdrift mens bilen kjører, noe som kan være avgjørende viktig vår og høst, da det ofte skifter brått mellom bar asfalt og snødekt vei. Muligheten for å få en girkasse med lavserieutveksling vil også bli satt pris på når bilen skal opp – eller ned - svært bratte bakker der teleløsninga har fjernet mye av veifundamentet, sier Netland.

Han unnlater heller ikke å nevne at man har klart å oppnå meget gunstige priser for den nye Ranger-generasjonen. Rimeligste 4x4-modell med enkelt førerhus har en veiledende utsalgspris på kr. 271.400,- inkl. mva, mens en Rab Cap starter på 291.650,- og Double Cab har en veiledende utsalgspris som starter på kr 311.550,- inkl. mva.

Basert på det som nå er bygget inn i nye Ford Ranger, utvidelsen av utstyrsnivået og de gunstige prisene ser vi for oss en markert økning av Ranger-salget. Ut 2012 regner vi med å selge ca. 500 biler, mens i 2013, som blir det første fulle salgsåret for nye Ranger, forventer vi at det vil bli solgt ca. 1000 enheter, fastslår Netland.



Nyheter