23.06.2020

Nye Ford Focus EcoBoost hybrid med 17% lavere drivstofforbruk

Den nye og oppdaterte Ford Focus EcoBoost hybrid har både langt lavere drivstofforbruk, et helt nytt heldigitalt instrumentpanel og er «online» hele tiden.

Sammen med det sofistikerte 48 volt mild hybridsystemet leverer den 1-liters 155 HK sterke EcoBoost-hybridmotoren et drivstofforbruk som er hele 17 % lavere enn den utgående 150 HK 1,5-liters EcoBoost-bensinmotoren.

– Våre nye elektrifiserte varianter er ikke bare utviklet for å spare penger på drivstoff - de er også enda morsommere og responsive å kjøre. Vi er ekstra stolte over å nå få dette tilgjengelig på Focus, en bil som nordmenn virkelig har satt pris på siden den ble introdusert for første gang i 1998, sier administrerende direktør i Ford Motor Norge, Per Gunnar Berg.

Nye Focus EcoBoost hybrid vil bli tilgjengelig på den SUV-inspirerte Focus Active, og den sporty Focus ST-Line. Den kan fås både som 5-dørs og som stasjonsvogn med den nye elektrifiserte drivlinjen.

I tillegg til den nye drivlinjen kommer også den oppdaterte versjonen med et helt nytt «true color» 12,3 tommers LCD instrumentpanel. Som standard får du også FordPass Connect modem, som senere i år også inkluderer en ny funksjon som i realtid varsler deg om farer eller andre utfordringer når du er ute og kjører.

EcoBoost hybrid – en effektiv løsning

Det intelligente mild hybridsystemet overvåker kontinuerlig hvordan bilen blir brukt og bruker dette til å avgjøre hvor mye batteriet skal lades og når kreftene fra det skal brukes. En integrert startmotor/generator (BISG) gjenvinner og lagrer energi som vanligvis går tapt under bremsing og retardasjon og lader det 48 volts-batteriet.

  • Batteriet kan gi inntil 24 Nm med ekstra dreiemoment til motoren. Dette reduserer bensinmotorens behov for å jobbe og reduserer drivstofforbruket – og dermed også utslippet. Målt etter den nye og langt strengere WLTP-målemetoden er forbruket på 0,53 l/mil og CO2-utslippet på 117 g/km.
  • Dreiemomentet fra batteriet kan også brukes til å øke det totale dreiemomentet fra både motor og batteri med opptil 20 Nm. På lavere turtall bidrar systemet til at dreiemomentet økes med inntil 50%. Det gir en langt mer responsiv og underholdende kjøreopplevelse.

BISG fører også til at Auto Start-Stopp-teknologien kan brukes i langt flere situasjoner enn i biler uten EcoBoost hybridsystemet. Motoren kan skrus av også når bilen er i fart ved at du trykker inn klutsjpedalen. Systemet kan du selv velge når det skal slå inn, fra 15 km/t, 20 km/t eller 25 km/t.

Den prisbelønte 1-liters 3-sylindrede EcoBoost-bensinmotoren kutter også den ene sylinderen når det ikke er behov for full kapasitet fra motoren. Systemet kobler sylinderen ut og inn i løpet av 14 millisekunder og det merkes verken på ytelse eller kjørekomforten.

     Ford Focus interiør

Nytt instrumentpanel og nytt system for lokale fareadvarsler

Et nytt 12,3 tommers 24 bit «true color» LCD-instrumentpanel, kommer også nå på nye Focus EcoBoost hybrid. Det er utviklet for å gi detaljert og høyoppløselig informasjon til sjåføren ved bruk av hele fargespekteret, uten at det blir slitsomt for øynene å bruke det. Det gir sjåføren mulighet til selv å prioritere hva de ønsker å se av informasjon.

Nye Focus EcoBoost hybrid kommer også med Fords modemteknologi FordPass Connect som standard og - senere i år - et helt nytt system for fareadvarsler som kan gi informasjon om viktige situasjoner før de blir synlige for sjåføren eller bilens sensorer. Systemet mottar informasjon direkte via bilens modem fra andre kjøretøy koblet opp mot den samme «skyen». Den kan varsle om alt fra mennesker eller dyr i veibanen til ulykker eller spesielt vanskelige kjøreforhold.

- Det som gjør dette systemet for lokale fareadvarsler så unikt, er at det er bilene som er koblet sammen, via internett. Vi er ikke avhengig av en tredjepart. Det er et stort skritt i riktig retning. Fareadvarslene er spesifikke og skal hjelpe deg til å unngå disse farene når du er ute på veien, sier Ford Motor Norges administrerende direktør.

Med FordPass Connect kan du også blant annet finne igjen bilen med mobilen, du kan låse den opp og igjen eller sjekke bilens status for drivstoff og olje.

Mer standardutstyr og mange avanserte førerassistanseteknologier

Focus ST-Line og Focus Active fås nå også med mer standardutstyr enn tidligere. De kommer både med 2-soners klimaanlegg, elektronisk automatisk temperaturkontroll, automatisk dimming i bakspeilet, regnsensor for vindusviskere og Fords nøkkelløse system. Utvendig kommer også ST-Line med en større standard takspoiler.

Ford Focus i oppdatert versjon kommer med en rekke førerassistanseteknologier som adaptiv cruisekontroll med køassistent og skiltgjenkjenning for en mest mulig komfortabel og trygg kjøretur. Med parkeringsassistenten, som styrer både gass, brems og automatgir, går også parkeringen unna med ett trykk på en knapp. Med unnamanøverassistent får du hjelp med unnamanøvrering hvis et kjøretøy beveger seg svært sakte eller står stille foran deg. Et aktivt bremsesystem bidrar også til at bilen automatisk bremser etter et eventuelt sammenstøt for å redusere muligheten for påfølgende skader.

Kontakt ossLes mer om Focus



Nyheter



Regler og betingelser Datasikkerhet Ledige stillinger